Ett vanligt samtalsämne med vänner (läs: väninnor) är hur vi gör för att hålla stressen borta, eller åtminstone rimlig. Jag själv och flera andra i bekantskapskretsen har en historia av utmattning och till skillnad från innan jag krockade med väggen så känner jag nu i tid de signaler som jag då ignorerade. Numera är jag också mer medveten om vad som hjälper mig att minska stressen i kroppen. Exakt vad det är som gör det är nog individuellt, men här kommer min

       ANTISTRESSLISTA

  • Ensamhet – vara bara med mig själv
  • Skrivande – kliva in i en fiktiv värld som utvecklas medan jag skriver
  • Långkalsonger – kravlös klädsel så fort jag kommer hem. Just nu: Randiga långkalsonger och gammal kofta.
  • Mörker – jag hör till dem som inte jublar ohämmat över vårljuset, tvärtom trivs jag med den tidiga skymningens kravlöshet
  • Stearinljus – släcka lampor och tända ljus
  • Vilomusik -särskilt lugn jazz, favoritpsalmer och klassisk musik
  • Uteandhämtning – en stunds lunchpromenad mellan möten
  • Kramar – barnakramar och makekramar i vardagen. Och så de där unika från vänner som i farten ser just när särskilda kramar behövs.
  • Te – men som sagt inte vilket te som helst
  • Podradiopromenader – ensamma iPhoneprommisar med SpanarnaRadiopsykologen, Sommarprat och Vinterprat
  • Ribbsänkning – skippa städning och tvätt de dagar orken tryter, och många andra dagar med i förebyggande syfte 😉
  • Kattspinning – en spinnande katt mot bröstkorgen eller kinden

Har du en antistresslista? Eller klarar du dig utan?

 

 

Related Posts

2 thoughts on “Antistressfinesser

  1. Har många av dina punkter på min lista också. Jag tar också gärna långa promenader men då utan något i öronen försöker att lyssna på ljuden omkring mig och att vara i nuet.

    Sov så gott! 🙂
    Kram

Lämna ett svar till Anna Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *