Swedbank – en bank för friska?

Bild: WIkipedia

Som att det inte räckte med en feber som aldrig tar slut så är jag ännu hetare efter för många kontakter med en för krånglig bank. Arg som Tyko Jonsson på julafton. Swedbank är den mest handikappovänliga bank jag har träffat på. Sedan mars 2012 har jag varit sjuk och sedan i april har jag varit sjukskriven. Efter några månader fick jag en välkommen extra ersättning som betalades ut via Swedbank. Där har jag inget konto.

I november samlade jag kraft och proppade mig full med medicin för att orka ett besök på stan. Det är den enda gången på ett år som jag har gjort ärenden på stan. För att jag är sjuk och inte orkar att gå mellan parkeringsplatser och banker. Det var just vad jag gjorde. Ett besök på Swedbank för att ändra så att framtida utbetalningar skulle komma in på mitt konto i min egen bank. Sen ett besök på den banken för att slippa avgift. Trots att en handläggare på Swedbank satt och matade in mitt rätta kontonummer så har varenda utbetalning hamnat fel. Numera får jag kontantavier som kostar mig en onödig avgift att lösa ut och massor av ork att ta mig till de butiker där de gäller. Dock butiker som till skillnad från banken har parkering alldeles nära.

I december gick jag via bankID in på Swedbanks hemsida och ändrade ännu en gång till mitt konto i Handelsbanken, och fick bekräftelse att det gick igenom. Nästa utbetalning kom ändå på en kontantavi.

I januari gick jag via bankID in på Swedbanks hemsida och ändrade ännu en gång till mitt konto i Handelsbanken, och fick bekräftelse att det gick igenom. Nästa utbetalning kom ändå på en kontantavi.

Efter det försökte jag hitta e-postadress till mitt bankkontor. Det gick inte så då mejlade jag Swedbank centralt och fick till svar att jag a) måste ringa telefonbanken eller b) gå in på ett bankkontor. Det sistnämnda skrev jag f ö i ärendet att jag har mycket svårt att orka…

Idag, februari kom en till utbetalning på kontantavi och jag kom mig för att ringa Swedbanks telefonbank. Där valde jag 2# ”Personlig service” och fick uppge personnummer. Sen skulle min personliga kod uppges. Men jag har inget konto i Swedbank, och har naturligtvis ingen kod, så jag väntade kvar. Samtalet bröts. Jag ringde igen och valde 3#”Övrigt” istället för uppenbart opersonlig och servicefri ”Personlig service”. Där kunde man bara lyssna på oönskad information. Med stigande feberhuvudvärk letade jag rätt på telefonnumret till mitt bankkontor i Sundsvall och hamnade i kö. Till slut svarade någon på ett kontor i Göteborg. Han kunde se att inget kontonummer var inlagt men kunde inte hjälpa mig eftersom jag inte var identifierad. Och internet visste han inget om så jag kopplades till ”internetgruppen”. Och hamnade i ny kö. Men orkade inte vänta mer. Jag behövde vila. Det är därför jag är sjukskriven. Jag är sjuk och behöver vila. Och Swedbanks slarv fortsätter att kosta mig mer och mer i form av onödiga avgifter och onödiga utflykter. Som jag naturligtvis gör även om jag inte orkar. Det är mina pengar det handlar om. Det är ren tur att jag inte har missat att lösa ut nån av de där kontantavierna innan de gått ut. Swedbank – en bank för friska.

Vad blir nästa steg? Att skicka detta till nån chef på lokalkontoret? Det var därför jag började skriva ner alla turer trots att jag egentligen inte orkade. Men just ja, det gick ju inte att hitta någon e-postadress till lokalkontoret, och när jag ringde dit hamnade jag i Göteborg. Och när jag besökte kontoret fick jag ingen hjälp och när jag mejlade fick jag ingen hjälp. Men nu har jag fått skriva av mig i alla fall. Fastän jag borde ha vilat och samlat kraft för strider med andra instanser som lämpar sig bäst för friska och starka. Sjukvården har tyvärr också visat sig vara ett sånt exempel under det här året. Men av utskällda Försäkringskassan har jag odelat positiva upplevelser från min tid som sjuk.

13 reaktioner på ”Swedbank – en bank för friska?”

    1. Jag sa det där ordet efter att ha lagt på. Utan stjärnor. Med min tös sittande intill. Hon sa inte det hon sa som fyraåring. ”Men mamma! Du har ju LOVAT att du ska sluta svära!”

  1. Nä va jobbigt för dig!!!
    Så där ska det väl inte vara?
    Men lite typiskt ändå.
    Telefonköer och kopplad hit och dit.
    Och ingen som kan hjälpa.
    Grrrr

  2. Jag blir ledsen över människors paragrafrytteri och trångsynthet. Man måste kunna visa medmänsklighet och sunt förnuft, och faktiskt göra en rejäl ansträngning för att lösa kundernas problem. Bläääää för Swedbank!

    1. Tack för ditt engagemang, för länken, och tillägget. Så sant… Jag kommer förmodligen inte göra mer än att knyta näven i bloggbyxfickan.

  3. Du måste vara kontohavare eller medkontohavare för att kontoanslutningen ska fungera. Du kan inte disponera ett konto och uppge detta när du löser in kontantavi, då kommer det fortsätta komma kontantavier.
    När du gör detta med ditt bankid måste du kontrollera att du uppger ett konto du äger. Gör du detta ska det fungera.

    1. Men det gör det inte. Eftersom jag är medkontohavare borde det ha varit löst redan i november.
      Och om banken hade svarat så här korrekt skulle jag ändå saknat nåt slags ord av empati bland facktermerna.

      1. Jag råkade ut för samma sak när jag anmälde mitt konto i ICA -banken till Swedbank. Det enda som fungerar är om man själv har ett konto i Swedbank eller Nordeas personkonto. I annat fall skickar Swedbank en kontantutbetalningsavi.

        1. Tack för hälsningen! Jag hade tänkt testa med ICA-bankskontot men tror jag låter bli det nu, och hoppas istället på att ”slippa” de där utbetalningarna snart. Dvs bli frisk.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *