Om det här vore en löpsedel skulle det kunna stå “Vi har hela listan”, för en lista kommer nämligen här snart. När någon annan har det mörkt och svårt är det lätt att tro att vi måste prestera en lösning. Men det går sällan eller aldrig att förändra en annan människas sorg eller smärta. Det hjälper inte att lova ljus där det inte finns. Men det finns sånt som hjälper. Det var därför jag skrev dikten Tröst till tröstaren.

Det verkar som om många tycker att det är så svårt att ”säga rätt saker” till någon som är drabbad av sorg eller annan smärta. Och kanske därför är tysta eller får ur sig förenklingar eller klyschor som trots att avsikten är god riskerar såra mer än de hjälper.

Så nog behövs tröst i den kris det kan vara att känna stor medkänsla. Inte sällan när jag har uttryckt frustration över plågsamma tröstförsök tar någon illa upp och tycker att tanken väl ändå är viktigast. Att den drabbade borde förstå att avsikten är god. Men när någon lider svårt går det inte att förutsätta att personen förmår höra ”förbi” fumliga formuleringar. Även goda avsikter kan göra rejält ont, så kan vi undvika att såra bör vi försöka.

Jag skrev en gång ner en lista med råd till den som vill trösta någon som har det svårt. På ett vardagssorgset sätt eller i ren livskris. Den som hellre vill köra sitt race utan tanke på mottagaren kan alltså sluta läsa nu.

✔️ Säg öppna och kravlösa saker som ”jag tänker på dig” eller ”jag önskar att du slapp ha det så här” t ex.
❌ Tro inte att NÅGOT du säger ska kunna lindra det som gör ont.
✔️ Visa att du förstår att det är tungt.
❌ Tyck INTE till om vad den andre borde tänka eller göra eller borde låta bli att tänka/göra.
✔️ Kom ihåg att vi sörjer på olika sätt och olika länge. Inga sätt är fel.
❌ Kom INTE med löften om att saker du inte vet något om ska ordna sig eller ”gå jättebra ska du se”. Heter du Gud kan du bortse från den här punkten.
✔️ Hjälp gärna till med praktiska saker som du vet personen uppskattar.
❌ Undvik fraser som ”säg till om jag kan hjälpa till med något” om du inte menar det bokstavligt, eftersom den som lider ofta har svårt att be om hjälp.
✔️ Om det svåra pågår länge, visa att du tänker på vännen också när lång tid har gått.
❌ Berätta inte om egen eller nån bekants liknande upplevelser i en akut sorgefas
✔️ Hör av dig trots att du är rädd. Kanske handlar det inte om dig just idag.
❌ Undvik inte att berätta om sånt som sker i ditt eget liv. Vänskap bygger på ömsesidighet .

Jag har ingen utbildning i krishantering eller professionell tröst. Den som har det kanske skulle formulera det på annat sätt. Men detta är min tröst – och mina mjuka pekpinnar – till tröstaren, utifrån vad jag har lärt mig i mina egna livskriser och i mötet med andra. Den som har läst mina romaner känner nog igen en del av punkterna. Där finns alltid sorg och nära relationer med i någon form.

⭐️

OM FÖRFATTAREN
www.ekhemmanet.se

Related Posts

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *