En hel del mindre företag fortsätter att bidra till att besudla mitt vardagsrum med skräp. Vardagsrummet Facebook. Inte nog med att det nu finns en massa sponsrade inlägg som lägger sig i vägen för det intressanta, det är också alltför vanligt med Gilla/Dela-tävlingar i nyhetsflödet trots att de sedan länge strider mot Facebooks regelverk för tävlingar och kampanjer. “Du får inte uppmana deltagarna att gilla, kommentera, dela eller att ladda upp en bild direkt till Facebook. Du får heller inte använda antal gilla som ett röstningssystem.”

Jag gillar regeln, och är löjligt principfast. Jag vill inte delta i gilla/delatävlingar hur intressant vinsten än är. Men ibland överväger jag att göra ett undantag. Som igår när rätt många Facebookkamrater deltog i en tävling där vinsten skulle vara biljetter till favoritresmålet Astrid Lindgrens Värld. Men en titt på sidan räckte. Det fanns ingen information om när tävlingen skulle avslutas och vinnare utses. Det lilla lokala företaget påstod bara att det räckte att gilla deras sida och gilla och dela bilden för att delta i tävlingen. Högst otrovärdigt.

20130627-143523.jpg

Idag tittar jag på samma sida igen för att få vatten på min obstinata kvarn. Jajamen. Nu har de ändrat spelreglerna och ingen av de dryga 11.000 personer som delade länken hade över huvud taget chansen att vinna. “Hoppsan, vi skrev fel. Man måste visst komma in och handla för att ha chans att vinna.” Tjena!

20130627-143943.jpg

Innan de rättade sig så hann förmodligen långt mer än en miljon vänner till de där 11.000 personerna som delade få upp företagets reklam på sin skärm. Skräp och lögn i vardagsrummen. Så tänk efter en extra gång innan du sprider vidare. Så väl tävlingar som till synes behjärtansvärda efterlysningar kan leda fel. Fel tycker jag också det är att, som många gjort de senaste dagarna, sprida en avslöjande bild på polisens nya fartkameror. Bilden är kanske varken ny eller sann, men även om jag själv ibland överstiger hastighetsbegränsningarna så vill jag helst inte berätta för de verkliga fartdårarna hur de ska komma undan.

Related Posts

10 thoughts on “Ogilla Gilla-tävlingar

  1. Tänker att jag måste vara väl förunnat med kloka FBkontakter som sällan eller aldrig gillar eller delar sånt du beskriver då jag knappt får sånt i min logg. Själv kan jag nog säga att jag inte gillar/delar sånt. Så kommer det upp att jag gjort det så hojta. Makens konto blev kapat på någotvis, det upptäckte vi när massa knas började komma från honom i loggen

    1. Jag har också kloka FB-kontakter, men rätt många som gillar att tävla genom att gilla och dela uppenbarligen. Har många kontakter öht, så det ökar väl sannolikheten för att saker ska synas flera gånger… Och jag är säker på att andra tröttnar på sånt jag lägger upp. Vi är olika förstås, men jag önskar att fler reflekterade över sanningshalt och sannolikhet före delning. Det finns ju också många verkliga gilla/delatävlingar som ger vinster, men jag gillar dem ändå inte. Tacka vet jag motiveringar och andra tävlingar som kräver prestation, aldrig så liten. 😉

      1. Menade inte att dina kontakter var okloka förståss. Knäppt ordval av mig ser jag nu. Som du skriver kanske mer tävlingsbenägna och att fler kontakter kan ge fler upp poppningar av gilla/dela tävlingar och dylikt.
        Själv tävlar jag nog mycket sällan i någonting överhuvudtaget. Det är så nedslående att inte vinna. 😉
        Ibland när jag har delat flera för mig tänkvärda citat och texter eller artiklar som jag fastnat för, så tänker jag att “ja ja är det någon av mina FBkontakter som tycker att jag delar för ofta (eller skriver för mkt om för dem ointressanta saker) då får de väl ta bort mig som kontakt då.” 🙂 I alla fall i mina bästa stunder tänker jag så. 🙂

        1. Nä, jag förstod nog att du inte menade så, om jag tänkte ett snäpp till.

          Ang vad andra ser mycket av; Du delar ju en massa dikter, t ex 😉 Det kan nog en del tröttna på. Men definitivt inte författaren!

  2. ja, suck, sånt där är verkligen irriterande på facebook! man kan liksom inte värja sig mot sån där reklam, för alltid finns det nån som “gillar” eller ännu värre, en hel drös med gillare som ger gratisreklam åt än det ena än det andra. Det borde finnas en app eller nåt som hindrar sånt där! I stället går ju facebook mot mer reklam ,sponsrade inlägg dyker oftare och oftare upp, nånting som jag inte alls gillar.

    Jag blir ofta förvånad över vilka som gillar såna där inlägg – det tycks vara lite vem som helst, både smarta och mindre smarta, eller så är det åtminstone bland mina facebookvänner. Folk tänker säkert inte efter, tänker bara att dom får en gratislott i ett lotteri eller nåt, men tänker inte på att dom samtidigt bidrar till en massa gratis reklam för firmor och därmed säljer sig själva väldigt billigt. har aldrig heller hört talas om nån som verkligen har vunnit nåt via facebook – undrar om det alls händer?

    1. Ja, det är människor av alla kategorier (inte för att det finns en färdig kategorisering…) som gillar och delar. Minst tycker jag om reklaminlägg med onaturliga kvinnokroppar där varje kommentar om exploatering och fina naturliga kroppar blir ett sätt att sprida ful-länken vidare.

  3. Har inte tittat in på ett tag och hoppades att det skulle stå bättre till med din sjukdom. Tråkigt att de inte var så, men positivt att du ändå orkar leva ett något sånär vanligt liv.
    Jag har mått illa de senaste veckorna och känner mig helt handikappad, och lider med alla dem som mår dåligt utan att veta att det finns ett slut! Nu har mitt illamående inte heller något bra ursprung, men jag vet ändå att det kommer ta slut när jag gör skrapning eller annat.

    Gillar inte heller de där gilla-reklamen! Det har blivit så mycket reklam, och ibland är dom så luriga att man nästan inte ser om det är reklam eller någon väns vän som gjort ett inlägg. Så var det en gång när tjejer i underkläder dök upp på min sida. Då såg det ut som att det var en väns vän som lagt upp bilderna, innan jag tittade närmare och såg att det var reklam.

    1. Tack för din omtanke! Oj så jag önskar dig ett illamående med ett lyckligt slut…
      Just de där halvnakna, retuscheringsmagra sponsrade brudarna har hängt med länge här. Det verkar som att det räcker att en FB-kontakt skriver “Usch!” eller nåt en enda gång för att den där reklamen ska hamna överst massor av gånger…

  4. Åh vad jag är nöjd med att jag aldrig gått med på Facebook 🙂 Även om jag ibland känner mig som om jag lever i en konservburk utan kontakt med omvärlden. Så mycket som förut avhandlades på telefon eller via mail som nu går den vägen….. Men reklam är jag gärna utan!

    1. Jag vill ibland inte alls veta av Facebook, men ibland älskar jag det. Som när uppmuntran når den som behöver det i exakt den stunden. Eller när 23.000 personer får upp MIN dikt på skärmen 🙂

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *