Är det nån av er (kanske nån bland de tysta läsarna) här som ägnat sig åt periodisk fasta, 5:2, halvfasta, 16:8 – eller vad ni vill kalla det? Kände ni några mirakelexplosioner i era mitokondrier? Jag vill se att det händer NU! Att celler repareras och att jag ska orka mer. Kanske att jag är 0,5 promille mindre ortostatiskt intolerant och utmattad sen jag började femtvåa, men jag tror att det bara beror på att jag har gått från att duscha två gånger i veckan till bara en. Jisses vad pigg jag skulle bli om jag slutade borsta tänderna, byta kläder och (katt)tvätta mig. 😉

Idag är det fastedag nummer sex och jag längtar som vanligt bara efter att den ska ta slut. Jag är inte speciellt hungrig de här dagarna men jag tycker det är så tråkigt. Förmodligen vore det roligare om jag vore frisk och kunde njuta av otrolig pigghet och långpromenader. Men nu är det som det är, och det är svårt att veta om jag kommer bli minsta lilla mindre sjuk av det här. Men imorgon kan jag äta vanliga måltider igen. Under fastedagarna är jag galet sugen på alla möjliga onyttigheter, men när de vanliga dagarna kommer är suget inte detsamma, och så orkar jag ju ändå inte åka och handla. Som tur är.

Kvinnor rekommenderas hålla sig runt 500 kalorier under en (halv)fastedag. Det räcker till tio liter buljong, eller 1,3 kilo morötter, eller 15 liter bladspenat.
Alternativt till en stor mjukglass med kolasås och strössel, eller ett stort glas rött och en stor bit parmesan, eller ett hekto chips, eller en portion lasagne.
Dagar som denna är det mest sånt jag tänker på, men mest sånt här som jag tillåter mig. Mina celler och kärl jublar två dagar i veckan.
Hoppas jag.

20140402-190922.jpg

20140402-190951.jpg

20140402-191108.jpg

Related Posts

7 thoughts on “Halvfasta

  1. Har provat fasta någon dag när jag var riktigt ung.
    Men inte senare.
    Jag tänker att din fasta är jättenyttig.
    Och kan hjälpa kroppen att få vila från att jobba med slaggprodukter.
    Nu är jag ju ingen expert.
    Men det är en teori jag har.
    För min det går inte sådan fasta.
    Jag måste vara försiktig med sånt som kan dra iväg mig till mani.
    Så funkar min bipolär.
    Försöker dock ibland tänka ut nåt alternativ till fasta.
    Du får gärna ge förslag.
    Det behöver inte ha med mat att göra.
    Kram och tack för din fina blogg.
    Vi får hjälpa varandra 🙂

    1. Bra att du är försiktig! Du kanske kan fasta med goda soppor, eller köra vegetariska dagar. Eller bara lyssna på Winnerbäck en hel vecka. 🙂 Men det gör du nog redan!

  2. Jag körde 5:2 november-februari. Hade gått upp i vikt de senaste två åren, är frisk för övrigt och har ingen koll på mina värden. Jag gick ner 10kg och känner mig piggare och gladare, om det är av viktnedgången endast eller i kombination av andra hälsoeffekter vet jag ej. Fastedagarna de första veckorna var lite jobbiga, men långt ifrån så tuffa som jag förväntat mig. Mycket vatten var min hungerräddare! En läkare på mitt jobb har halverat sitt kolesterol på ca 5 mån med 5:2 efter att ha försökt på många andra sätt utan resultat, hon har även tappat några kilon. Jag är glad över betydligt minskat sötsug och hunger även på vanliga dagar, jag som annars är hopplöst glupsk! 🙂 Skickar med mitt favvorecept på fastedagslunch på och hoppas att 5:2 ska göra dig gott!

    http://www.tasteline.com/Recept/Asiatisk_raksallad_med_mango_och_koriander

    1. Tack för att du delar med dig! Av både erfarenheter recept. Salladen verkar otroligt god (om jag byter koriandern mot basilika eller gräslök 😉 )!
      Grattis till viktnedgång och ökad pigghet och glädje! Inte illa! Viktnedgången som ger sig tillkänna direkt gläder jag mig också åt, även om jag inte är mindre opigg eller utmattad. Det är märkligt, jag har oerhört svårt att motivera mig till viktminskning trots att jag verkligen skulle behöva det. Men att bli frisk/mindre sjuk är en så viktig morot att det av den anledningen är lätt som en plätt att bestämma sig för att sätta in en ny diet!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *